„Don
Kihot“ je roman karaktera koji predstavlja parodiju na viteške romane. Napisao
ga je Miguel de Servantes. Glavni lik je plemić i vitez lutalica, Don Kihot, a najznačajniji
sporedni lik je njegov štitonoša, Sančo Panza.
Don
Kihot je na početku romana Alonso Kuijano, pripadnik nižeg plemstva koji ima
oko 50 godina. Odjednom ga zadive viteški romani te ih konstantno čita što
rezultira odbacivanje opšte i prihvatanje njihove realnosti, to jest opšte
iluzije, ideala. Poslije, ispranog uma, odluči postati vitez lutalica i odlazi u
pustolovine po Španiji. Don Kihot postaje hrabar i neustrašiv, postavlja si
cilj od kojeg ne odustaje lahko, idealista koji se sa idealima oštro sudara i
sukobljava sa stvarnošću koja je potpuni
opozit njegovoj. Sa jedne strane, on je velikodušan i plemenite naravi. Sa
druge strane, lahkovjeran je, naivan i zanesen, a sve ove osobine možemo prepoznati
tokom njegovih avantura. Živi u svojim iluzijama i vidi samo ono sto on želi da
vidi, iako mu svi ostali govore suprotno. Gleda svijet samo iz svog ugla, za
koji misli da je idealan. Don Kihot je lud, ali to nije patološko ludilo, već
sam način njegovog postojanja i djelovanja. Lud jer se njegovo ludilo ne
poklapa sa ludilom većine. Teži ka renesansnom idealu slobode i pravde. Takav
ideal u ovakvoj stvarnosti predstavlja samo gluposti, maštarije i iluziju. U tome
se ogleda sukob ideala i stvarnosti. Toliko je odan tom idealu, da je za njega
spreman i svoj život staviti na kocku. Njegovi podvizi događaju se u neprikladnom
vremenu i zato nije prihvaćen. Kihot je djelovao patetično i zato je bio smiješan.
Suština nesporazuma Don Kihota i ostatka svijeta je u tome što ovaj za
plemenite ciljeve koristi neadekvatna sredstva. Zato njegova realnost izgleda
izopačeno. Koliko god ovo prethodno navedeno možda zvučalo morbidno, Don Kihot,
prije svega, izražava vjeru u nešto vječno i harmonično, vjeru u istinu koju on
ne otkriva lako, nego do koje dolazi nakon duge borbe. Ta borba je zapravo i
bila njegova psihoterapija. Pred smrt mu se vraća razum, shvata da je radio
besmislene stvari i umire kao Alonso Kuijano.
Sančo
Panza je Don Kihotov štitonoša,
osoba nižeg staleža. Iako se na početku prikazuje kao čovjek bez „klikera“ u
glavi, razvitkom radnje se dokazuje suprotno. On je Don Kihotova sušta
suprotnost, koja ga balansira, kao i Kihot njega. Dok se Kihot upustio u traženje
pustolovina zbog svojih ideala, Sančo je to napravio isključivo iz koristi.
Veoma je plašljiv i izbjegava fizičke sukobe. Tokom njihovih pustolovina ne pokazuje
veliku odanost Kihotu koliku zabrinutost za samoga sebe. Svog gospodara jedino
podržava pred smrt, u njegovoj zadnjoj ludosti.
Don
Kihot i Sančo Panza predstavljaju dva svijeta, koliko suprotna, toliko i
povezana, jer jedan bez drugog ne mogu. Oni su iluzija i realnost, ideali i
sebičnost, ludost i razum, nepromicljiva hrabrost i prenaglašen oprez.
Međusobno se sudaraju i stapaju, odudaraju i privlače, isprepliću i balansiraju
i tvore život. Sančo je tu da bi svojom preprostom logikom i svojom domišljatošću
dao pravo osvjetljenje Don Kihotovim ludostima i maštarijama. Don Kihot je tu
da bi pokazao Sanču kako možda nije sve u logičnosti i praktičnosti, kako ljudi
imaju potrebu za nečim višim. Jedina njihova zajednička osobina je dobrota, od
koje je i sastavljen čitav ovaj roman. Rezultat spajanja ova dva lika je ideal.
Ova
parodija nije samo parodija na viteške romane. Ovo je i parodija pogleda
svijeta na realnost i iluziju. Viteški romani su samo mašta. Ispoljavanje mašte
može biti smiješno, ali i opasno. Vjetrečanje simboliziraju visoke ciljeve koje
je imao Don Kihot, a samim neuspjehom simboliziraju teškoću postizanja tog
cilja.
Ovaj
roman nadmašuje parodiju i trivijalnu književnost, te se može sa jakim razlogom
posmatrati kao umjetničko djelo.
Normalno
je iluzija. Ono što je pauku normalno, muhi je katastrofa.
Nema komentara:
Objavi komentar