Đovani Bokačo (1313.-1375.) je italijanski pisac i pjesnik. Jedan je od najznačajnijih predstavnika humanizma i renesanse. Prijatelj je svog savremenika, Petrarke. Plod je vanbračne veze francuske plemkinje i trgovca. 1325. godine dolazi u Napulj da stekne trgovačka znanja, a kasnije kanonska prava. Odrastao je u Firenci. Njegov otac je bio predstavnik firentinske bankarske kuće Bardi koja je preuzela nadzor nad finansijskim poslovima Roberta Ažujskog, napuljskog kralja i to je jedan od razloga njegovog odlaska tmao. Međutim, tu je Đovani bio neuspješan. Nakon posvete onome što voli, više žena će dugotrajno obilježiti njegov život. Vraća se u Toskanu nakon što propadne Bardi. 1348. godine živi u Firenci i svjedoči strahoti kuge koja je te godine harala. Posljednje dvije decenije života dolazi do velike promjene Uzrok toga je upoznavanje Petrarke u Firenci. Sreli su se više puta u različitim gradovima (Venecija, Milano, Padova) i bili su prijatelji.1362. godine se posveti humanističkim shvatanjima. Doživljava moralnu i religioznu pretvorbu. 1373. godine je pozvan u crkvu Santa Sfetano di Badici u Firenci da tumači "Božanstvenu komediju".
Dva perioda stvaralaštva:
1. poezija
2. proza (na italijanskom jeziku) a) napuljska i toskanska faza
b) okret prema humanističkim studijama
Djela: Filokolo, Filostrato, Dekameron, Elegija gospe Fjamete
Novela
Novela je u širem smislu označavana kao pripovjetka uopšte, pa se u tom smislu ože odnositi i na jednu vrstu narodne priče. U užem smislu, ona je prva specifična vrst umjetničkih pripovjetki koja se kao nova književna forma formirala najprije u "Dekameronu", a zatim u književnosti XVI i XVII stoljeća. Novela je slobodna u izboru teme, ali je po pravilu vezana za uobičajan život. Kratka je i teži čvrstoj uobličenosti i cjelovitosti. Pažnja je na ključnom događaju (osnovna radnja). Svaki detalj je funkcionalan. Prožeta je poentom i ostvaruje se uvođenjem neke neočekivane zgode. Radnja je u relativno kratkom vremenskom periodu i prostoru. Počinje unošenjem osobina likova ili događaja koji će se obrađivati tak da će u čitatelju izazvati neko očekivanje. Bokačo je uveo individualne karakterne crte umjesto općih, ambivalentnih likova.Bokačova šema novele: motivacija ili priprema situacije, izlaz iz situacije pomoću aktivne samoincijativnosti, humanistička lekcija morala. Za razliku od epa koji se zasniva na in medias res (u centar događaja), novela počiva na ab ovo (od jajeta), što znači da se radnja razvija postepeno. "...cijeli život zbijen u orahovoj ljuski."
Kompozicija djela
Okvirna pripovijest je naziv za priču koja povezuje ili uokviruje više pripovjetki u jednu cjelinu. Takav je slučaj sa "1000 noći" i "Šeherzadom". Po nekim teoretičarima kniiževnosti, u okosnici pripovjetke se može prepoznati ona izvorna situacija iz koje se razvila pripovjedačka proza: jednom prilikom jedan čovjek priča drugom neku priču. U takvoj situaciji je u prvom planu ne samo priča, već i narator koji upravlja pričom i daje joj svoj pečat. "Dekameron" počinje komentarom, zatim slijedi priča nakon koje opet dolazi komentar pripovjedača. Javljaju se četiri teme:prvi dan- slobodna tema; drugi i treći dan- o fortuni; četvrti, peti, šesti i sedmi dan- o amoni i osmi dan- o velikodušnosti.
Dani:
1. dan - nema utvrđenu temu, kraljica je Pampinea
2. dan - neprilike sa sretnim krajem, kraljica je Filomena
3. dan - o domišljatim ljudima, kraljica je Nejfila
4. dan - o nesretnim ljubavima, kralj je Filostrato
5. dan - o sretnim ljubavima, kraljica je Fiameta
6. dan - o onima koji su se veštom dosetkom osvetili ili spasili, kraljica je Eliza
7. dan - o ženama koje su prevarile muževe, kralj je Diones
8. dan - šale žena sa muškarcima i obratno, kraljica je Laureta
9. dan - slobodna tema, kraljica je Emelija
10. dan - nema utvrđenu temu, kralj je Pamfil
Elementi humanizma i renesanse u djelu
Likovi su realistični i psihološki uvjerljivi. Čovjek je aktivan, snalažljiv, inteligentan i kritički nastrojen. Etička pouka se ogleda u odbrani svega ljudskog i prirodnog, protiv licemjerstva i lažnog morala. Daje optimističnu pouku i sliku svijeta, duhovnu i tjelesnu ljubav. Realistično opisuje ljubav, junaci pronalaze smisao na ovom svijetu. Javljaju se artizam, hedonizam, senzualizam i individualizam. Teme mogu biti erotske, tragične, ljubavne i šaljive.
"Dekameron" se smatra jednom od najznačajnijih djela koje je utemeljilo italijansku prozu na narodnom jeziku. To je srednjovijekovni alegorijski rad. Teme koje sačinjavaju "Dekameron" su ljubavne ili o lukavosti i raznim šalama. Iako je to veliko umjetničko djelosa elementima zabavnog karaktera, ipak je to jedan historijski dokument života u XIV stoljeću.
Sve priče su povezane jednom okvirnom pričom koja govori o tome kako su sedam djevojaka i tri mladića pobjegla iz Firence kako bi izbjegli kugu.
Simbolika brojeva
Broj 3- tri momka, sveto trojstvo; tri najveće teološke bitke- nada, ljubav i vjera
Broj 7- sedam djevojaka, sedam anđela, broj dana u kojima je Bog stvarao svijet, broj dana u sedmici, broj planeta na nebu (tada), broj Bokačovih ljubavnica, broj teoloških vrlina: vjera, ljubav, nada, umjerenost, izdržljivost, pravednost i moralna čistoća
Broj 10- "Dekameron" traje 10 dana, svakog dana je ispričano 10 novela
Broj 100- broj savršenstva, ukupan broj novela u djelu
Simbolika imena
Fiameta- vatrena
Eliza- zaljubljena
Pampinesa- bujna
Emilija- laskavica
Nejfila- ponovo zaljubljena
Laureta- Petrarkina Laura
Panfilo- nevjerni Bokačo
Filostrato- pobjeđen ljubavlju, odgurnuti Bokačo
Dioneo- sam autor
Okvirna priča
Djevojke i momci se susreću u utorak na misi u Santa Maria Novelli. Dogovaraju se otići na selo. Pampine predlaže da, kada stignu, svakog dana pričaju po 10 novela i krunišu najboljeg Krunisani određuje temu narednog dana. Borave dvije sedmice, ne pričaju petkom i subotom.
Značenje naziva djela
Dekameron= deka (deset) + emeron (dana)
Naziv je inspirisan srednjovijekovnim tekstom "Hexameron"- stvaranje svijeta
Karakterizacija likova
Smatra se da su sedam djevojaka zapravo sedam jubavnica Bokača, a tri momka su sam Bokačo u različitim fazama svog života. Bokačovo sredstvo je vesela karikatura kojom stvara prirodni svijet i naravno takve likove. Za razliku od Dantea, ovdje je život pun misterije i čovjekov život je određen slijepim slučajevima- fortuna. Bajka se javlja u samo dvije novele- o čarobnom vrtu i velikodušnosti, a legenda je izložena parodiji. Zbog toga je "Dekameron" "ljudska komedija".
Dante-Petrarka-Bokačo
Između ovih književnika postoje velike razlike između pogleda na ljubav. Dante je obrađuje na kritički način, gotovo sudski, što je vidljivo u drugom krugu pakla. Bokačo na ljubav gleda na jedan prirodan i nekomplikovan način. Petrarka prelazi granice, njegova ljubav prema Lauri je skoro gluma, ali nije sporna. Vjerovatno je to bila mladalačka zaljubljenost, a onda je volio pisati o njoj jer je bila dobra tema i inspiracija.
Zajedničko im je to što sva trojica veću pažnju pružaju osobama, a niti jedan nije pisao kako ga samo ljubav ispunjava i zajedno sa voljenom osobom čine kompletnu i savršen sretnu osobu, bez obzira na cijeli svijet.
-glavni protagonisti su ljudi
-ideje prožete iz studija humanizma
-svaki pjeva o ili ženi
-pisali narodnim jezikom
-uvei nešto novo i unaprijedili književnost
-razvili su nove forme
Ponašanje ljudi prilikom velikih prirodnih katastrofa
Stresni događaji često mijenjaju njihov način razmišljanja, vrijednosti, navike, osjećaje i ponašanje. Uobičajno je i da normalni ljudpretrpe emocionalni stres i šok nakon suočavanja sa strsnim događajem. To se dešava odmah nakon traumatskog doživljaja ili nekoliko sati, dana, pa i mjeseci poslije. Prirodne katastrofe mogu pozitivno utjecati na porodicu i dovesti je do boljeg međusobnog razumijevanja i veće bliskosti.
Ljudi mogu ispoljavati sljedeće reakcije:
-šok i nevjerica
-obamnost
-strah
-bespomoćnost, krivnja, čežnja, stid, euforija, ljutnja, nada, nezadovoljstvo
-tjelesne povrede: široke zjenice
-neki se zatvaraju u sebe, drugi čine blud, piju i uživaju u ovozemaljskom svijetu- hedonizam
Kuga
1348. godine se javlja u Firenci.
Simptomi: "Na preponama i pod pazusima otekline koje bi narasle kao jabuka ili jaje, ruke i bedra bi se osuli modrim i crnim pjegama koje bi onda prekrile i cijelo tijelo, umiranje je u tri dana."
Širenje: "Sa bolesnika se prenosila na zdrave koji su se sa njima družili."
Svjedok: "Vidjeh na rođene oči...ako je nekog čovjeka koji je prehodno bio bolestan dotakla neka životinja... ne samo da bi se zarazio, nego bi u kratko vrijeme i umro."
Ponašanje ljudi: "Sakupljahu se i zatvarahu u kuće. Tu su vrlo umjereno uživali klonući se svakog razvrata."
"Drugi su tvrdili da je najbolji lijek puno piti, uživati, udovoljavati svakoj svojoj želji."- hedonizam kao bijeg od realnosti
"Takav je strah ispunio muškarce i žene...da je brat brata zapuštao, sestra brata, žena svog muža, čak...očevi i majke izbjegavahu da svoju djecu njeguju."
"Dekameron" i "1001 noć"
Zajedničko je da su novele koje su pisane u renesansi
"1001 noć" je postala uzor drugim novelama
Novela o Šeherzadi služi kao okvirna priča "1001 noći"
Erotični pristup
Islam je u "Dekameronu" zamijenjen katoličanstvnom, a može se reći da su tri glavna mjesta radnje ista- harem, put i dvor
Prstenasta kompozicija- sve priče unutar jedne okvirne priče
Nadahnuće
Nadahnut svakodnevnicom.
Bez grižnje savjesti prikazuje fizičku ljubav u čitavoj njenoj prirodnosti.
Povala vitalnoj mladosti i neuništivoj svježini prijateljske prirode.
U "Dekameronu" se pojavljuje prvi oblik demokratije- svi imaju pravo glasa i niko nije apsolutni vladar. Naravno, budući da postoji neki oblik vlasti čak i kod male skupinje ljudi, to dokauje da je vlast, to jest hijerarhija neophodna za pravilno funkcionisanje društva.
Nema komentara:
Objavi komentar